معرفی دام نژاد خارجی بز

معرفی دام نژاد خارجی بز

بز سانن

    • وزن بز نر بالغ :۸۰-۱۲۰ کیلوگرم
      وزن بز ماده بالغ: ۵۰-۹۰ کیلوگرم
      میانگین تولید شیر: ۹۴۶ کیلوگرم طی ۳۰۶ روز
      درصد پروتین شیر: ۱۸/۳ درصد
      درصد چربی شیر: ۵۸/۳ درصدمعرفی دام نژاد خارجی بز

 

منشا و قابلیت­ها

  • خاستگاه نژاد سانن کشور فرانسه است ولی در میان تمام نژادهای شیری بز در دنیا، نژاد سانن بیشترین پراکنش را داراست. این نژاد در فرانسه به طور غالب در جنوب غرب، مرکز و غرب پراکنش دارد و پرورش آن نتایج عالی در پی داشته است. از ویژگی­های برجسته این نژاد، سازگاری بالا با رژیم­های خوراکی گوناگون و اقلیم­های متفاوت از جمله مناطق کوهستانی و دشت می­باشد. بزهای سانن از نظر بدنی اصطلاحا توپٌر و مستحکم هستند که قابلیت بالایی در تولید شیر دارند. این حیوانات با روش های گوناگون پرورش از جمله سیستم بسته صنعتی، به راحتی سازگار می­شوند. سطح بدن این بزها پوشیده از موهای کوتاه ابریشم مانند است و بدن به طور یکنواخت سفید است. سینه ی عمیق، پهن و کشیده به این نژاد “ظرفیت سینه­ای” عظیمی بخشیده است. شانه­ های پهن و با اتصالات خوب همراه با جدوگاه بسته و گوشتی از دیگر برتری­های آناتومیک بزهای سانن است. پاهای قدرتمند و در عین حال ظریف، شیوه راه رفتن این حیوان را دلپذیر کرده است. اتصالات پستانی بسیار مناسب است و در بخش بالای پستان پهن شده است.
  • از دهه هفتاد میلادی این نژاد به شدت توسعه پیدا کرد و متخصصان فرانسوی با هدف صفات تیپ و تولید شیر (مقدار شیر تولیدی و درصد چربی و پروتین) برنامه­های اصلاح نژادی را آغاز کردند. پروژه مذکور با ۱۱۰ هزار راس بز تحت رکورد و تلقیح مصنوعی ۲۴۳۰۰ راس از منجر به این شد که امروزه سانن کاراترین نژاد بز شیری در دنیا محسوب می شود.
  • بنابراین در این راستا، شرکت رادین دام با کادر تخصصی تولیدمثل، ژنتیک و تغذیه از دانشگاه تهران آماده ارایه و اجرای کلیه خدمات دام، طیور و آبزیان شامل تهیه و تولید محصولات دانش بنیان (پروبیوتیک، رقیق ­کننده اسپرم، مواد معدنی آلی و …)؛ تهیه، تولید و فروش نهاده­ ها (مکمل، دان، کنسانتره و …)؛ مدیریت تولیدمثلی، تغذیه­ ای و اصلاح­ نژادی واحدهای پرورشی؛ تلقیح مصنوعی سرویکال و لاپارسکوپی؛ تامین اسپرم( تازه، منجمد، ژنومیک و تعیین جنسیت شده)؛ انجماد اسپرم و جنین؛ خدمات دامپزشکی؛ مشاوره­ های تخصصی؛ تهیه و توزیع انواع دام­های وارداتی (گاو، گوسفند، بز، لاما و آلپاکا و …)؛ طراحی، ساخت و راه اندازی واحدهای صنعتی و تهیه و توزیع لوازم و تجهیزات دامپروری (هورمون، سیدر، اسفنج، لوازم تلقیح، سم­ چین، پشم ­چین و …) می ­باشد.