نژاد دو منظوره گوشتی – شیری سمینتال-فلکویه (Fleckvieh-Simmental)

نژاد دو منظوره گوشتی – شیری سمینتال-فلکویه (Fleckvieh-Simmental)

نژاد دو منظوره گوشتی – شیری سمینتال-فلکویه (Fleckvieh-Simmental)

منشأ این نژاد از دره “سیمن” در کشور سوئیس بوده و به همه کشورهای مجاور گسترش یافته است. حدود نیمی از گاوهای کشور سوئیس از این نژادند و یکی از مشهورترین نژادها در اروپا می­باشد. این نژاد در فرانسه به نام  “Pie Rouge”و در آلمان بنام “Fleckvieh” نامیده می­شود. تخمین زده می­شود که هم اکنون بیش از ۴۱ میلیون رأس از این نژاد در سراسر دنیا موجود باشد.

5

خصوصیات ظاهری

گاو سمینتال دارای رنگ صورتی روشن و بدنی با لکه­هایی به رنگ قرمز است و شاخ­هایی با اندازه متوسط دارد. این نژاد دارای دست­های جلویی قدرتمند و ماهیچه ­های موثر در پاهای عقبی است که تعادل و سلامت حیوان را حتی در دوران اوج شیرواری حفظ می­کند. تناسب بدن هنگام ایستادن و یا هنگام حرکت هماهنگ است. دست­ها و پاهای محکم و سالم از ویژگی­های این نژاد بوده و کپلی پهن با اندکی شیب دارند. اتصالات پستان­ها محکم است و افتادگی پستان­ها حتی پس از چند دوره شیرواری بالاتر از سطح زانوی عقب قرار دارد. گاوهای فلکویه ماده بالغ به قد ۱۴۰ تا ۱۵۰ و نر بالغ ۱۶۵-۱۵۰ سانتی­متر و دور سینه ۲۱۰ تا ۲۴۰ سانتی­متر می­رسند. وزن گاو نر بالغ حدود ۱۱۷۹-۱۰۴۳ کیلوگرم و وزن ماده بالغ حدود ۶۵۸-۸۱۶ کیلوگرم است.

 

عملکرد شیردهی

با توجه به نوع مدیریت، شرایط محیطی و میزان تغذیه، امکان تولید ۷ تن شیر با چربی ۲/۴ درصد و پروتئین ۷/۳ درصد در این نژاد وجود دارد و این امکان تا ۱۰ تن در هر دوره شیرواری نیز قابل انجام است. میزان شیر تولیدی سالیانه تا شیرواری پنجم سیر صعودی دارد. یکی از ویژگی­های این نژاد قرارداشتن در رتبه ­های بالا از جهت سلامت پستان­ها با متوسط شمارش سلول­های سوماتیک کمتر از ۱۸۰۰۰۰ در تمام دوره­های شیرواری است.

 

تولید گوشت

گوساله­ های نر به دلیل داشتن سرعت رشد بالا برای پرواربندی مناسب هستند و برای دامداران شیری یک منبع درآمد کمکی بسیار مهم فراهم می­سازند. بر اساس شرایط متمرکز پرواربندی، گوساله­های نر جوان افزایش وزن بیش از ۱۳۰۰ گرم در روز با سن ذبح ۱۶ تا ۱۸ ماه را دارا هستند. وزن کشتار بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم و نسبت لاشه به وزن زنده بین ۵۷ تا ۶۰ درصد می­باشد. ۸۵ تا ۹۰ درصد از لاشه گوساله­های نر از نوع رتبه بندی E و U اتحادیه اروپایی است که در بازار متقاضی زیادی دارد (چربی متوسط و ماربلینگ بالا).

در دهه­های اخیر، گاوهای سمینتال در سرزمین­های تولید کننده سنتی گوشت چون شمال اروپا، شمال و جنوب آمریکا، نیوزلند و استرالیا جهت اصلاح نژاد راه گشودند، به گونه­ای ­که توانستند در مقابل گاوهای بومی برتری­های چشمگیری از خود نشان دهد.

 

مزایای گاو سمینتال

دلایل زیادی مبنی بر برتری گاو سمینتال وجود دارد که از جمله آن می­توان موارد زیر را برشمرد:

عملکرد مناسب حتی در شرایط تنش گرمایی

مدت بهره­ دهی طولانی­تر

قابلیت سازگار شدن با شرایط محیطی مختلف

دو منظوره بودن (شیر و گوشت)

گوشت بیشتر در زمان حذف جنس ماده

مقاومت در برابر بیماری­ها به­ خصوص بیماری­های گوارشی

باروری بالای اسپرم و گیرایی بالای جنس ماده

چربی و پروتئین شیر بیشتر

مقاومت در برابر اسیدوز

رشد سم بسیار پایین و مقاومت زیاد بافت سم

عدم تعریف برگشتگی شیردان در این نژاد

گوساله ­دهی بالاتر

سلامت بیشتر پستان­ها

نژادی آرام و قانع

عدم سخت ­زایی